1r d’ESO munta una pila química casolana
Dins l’assignatura de Tecnologia hem estudiat de forma pràctica com funciona una pila química. Els alumnes han construït una pila casolana que ha estat capaç de fer xiular un petit brunzidor (també hem aconseguit que s’il·lumini una petita bombeta connectant varies piles en sèrie ).
Si cliqueu al títol d’aquest text obtindreu més informació
A sota podeu veure el vídeo de com ha anat la pràctica
Es tracta de posar a l’interior d’un recipient una placa de coure i altra de cinc . A continuació cal abocar a l’interior del recipient un àcid que en aquest cas serà suc de llimona. La llimonada reacciona amb el coure i “l’ataca” arrencant-li electrons (el coure al perdre electrons queda carregat positivament convertint-se en el pol positiu ). Els electrons lliures viatgen pel suc de llimona i s’enganxen a l’altra placa de cinc de forma que aquesta queda carregada negativament al guanyar electrons (es converteix en el pol negatiu). Però com les càrregues contraries s’atrauen, els electrons al tenir càrrega negativa volen retornar de nou al pol positiu a través del suc de llimona, però si nosaltres els hi oferim un camí que sigui millor conductor que la llimonada (un fil de coure) aleshores aquestes càrregues elèctriques viatjaran a l’altre pol pel cable. Tan sols queda intercalar al cable un receptor (un brunzidor, un led etc.) perquè aquest comenci a funcionar.
El problema és que aquesta pila té potència suficient per fer xiular un brunzidor però no per a il·luminar un led. De totes formes podem aconseguir-lo si connectem varies piles entre sí (en sèrie) ja que d’aquesta manera augmenta el voltatge i el led ja pot il·luminar-se. Com podeu veure al vídeo els alumnes han arribat a connectat fins 6 piles en sèrie multiplicant així l’energia per sis. Enhorabona a tots els alumnes ja que han treballat extremadament bé i han demostrat que tenen molta iniciativa i moltes ganes d’aprendre coses noves.